Vývoj webu 2.0 je zcela nepochybně pevně spjat s rozvojem nástrojů a poskytovaných služeb společnosti Google. Již dlouho dobu neplatí, že Google je pouze největším internetovým vyhledávačem na světě. Inovativním přístupem k používání internetu se stal Google centrálním uzlem pro všechny uživatele webu 2.0.
Služby a projekty, které do nynějška společnost vytvořila nebo převzala, pokrývají celé spektrum služeb webu 2.0. V rozsahu dalších pár článků se budu zabývat těmi základními, které lze využívat.
Historie Google Plus
Největším a zatím nejrozšířenějším projektem společnosti Google je vlastní internetová sociální síť, která je označovaná jako Google Plus (dále jen G+), někdy také zkráceně Google+ nebo G+. Google již jednu sociální síť vlastnil a to Orkut, která dle slov Google koexistovala do roku 2014 společně s Google Plusem. Orkut, kterou v České republice zná pouze minimum lidí, byla oblíbená hlavně v Jižní Americe.
V roce 2011 se společnost Google rozhodla spustit první verzi své nové internetové sociální sítě, jejíž filosofie je založena na tom, že funguje jako průsečík a středobod všech dalších služeb a aplikací. Primárně se tak neobejdete bez založení emailového účtu Gmail, prostřednictvím něhož se vám otevřou možnosti využívání dalších služeb.
Z počátku byl přístup do sítě omezený a podmíněný pozvánkou od člena, který síť již využívá. Dále zde bylo omezení věkovou hranicí 18let, a to hlavně z toho důvodu, že Google svou sociální sít prezentoval jako zkušební verzi a ze začátku nezaručoval plnou ochranu osobních informací.
Situace se ale začala pomalu měnit a vyvíjet. Google Plus si získával rychle miliony uživatelů díky své marketingové strategii, která je založena na poskytování služeb webu 2.0 a seriózně se tvářící filosofii fungování. Proto si G+ oblíbila i odborná veřejnost a obchodní firmy.
G+ má dnes již přes dvě miliardy registrovaných uživatelů (2014-15) a předběhl tak i svého největšího konkurenta Facebook. Google k tomu učinil kroky již v roce 2003, když odkoupil společnost Pyra Labs, která v té době provozovala nejznámější internetový systém pro vedení blogů Blogger.com a následně v roce 2006 získala za astronomickou částku 1,65 miliardy dolarů největší internetový server na sdílení videa YouTube.com. Díky tomu ovládla hned dva základní prvky, které jsou charakterizující pro web 2.0 a silou tak dosahuje na svých projektech vysoké návštěvnosti, jelikož se v prostředí internetu nelze pohybovat, aniž byste museli pracovat s některými nástroji společnosti Google.