5.1 Facebook a jeho stručná historie

Facebook, to je synonymum pro nový globální fenomén, jde o nový způsob myšlení, revoluci online komunikace a existence celého světa. Od svého vzniku v roce 2004 podle oficiálních statistik ke konci roku 2013 Facebook uvádí na svých stránkách již přes miliardu aktivních uživatelů a toto číslo stále roste. (Facebook, online, 2014 01-26)

 

 

Historie

O historii Facebooku toho bylo již mnoho napsáno a kolem okolností jeho založení byl natočen i celovečerní film s příhodným názvem The Social Network. Facebook je nejpoužívanější a nejpopulárnější internetovou sociální sítí posledních let, jejímž zakladatelem je Mark Zuckerberg. 

Ten při svých studiích na Harvardské univerzitě nejprve vytvořil webové stránky pod názvem www.facemash.com, a to za pomoci ukradených fotek studentek okolních univerzit, které nechával návštěvníky hodnotit. I když měly stránky skokový nárůst návštěvnosti, byl tento projekt nuceně zastaven pro porušení autorských práv a jeho autor potrestán půlročním podmíněným propuštěním z univerzity.  

Počátkem roku 2004 však začíná Zuckerberg pracovat na novém rozsáhlejším projektu od kterého si slibuje, že jeho uživatelé a návštěvníci, v té době pouze studenti a profesoři Harvardu, budou po založení vlastního profilu sdílet své materiály, fotografie a informace, a to v rozsahu v jakém sami uznají za vhodné. 

4. února téhož roku byla spuštěna první verze stránek tehdy ještě pojmenovaných Thefabook, později přejmenovaných na Facebook. Jak již bylo řečeno, původně měla být aplikace dostupná pouze studentům a zaměstnancům Harvardu, ale postupně se rozšiřovala i na další univerzity a zásadní zlom přišel v roce 2006, kdy byl Facebook zpřístupněn veřejnosti s podmínkou platné emailové adresy a věkem nad 13 let. Postupem času se z Facebooku stala jedna z největších webových společností, jejíž hodnota je odhadována na desítky miliard dolarů. Možná až přemrštěné finanční částky, které se začaly v souvislosti hodnoty Facebooku zmiňovat, vede spoustu ekonomů ke kritice a varují před další možnou velkou ekonomickou bublinou, která by mohla po první tzv. dot.com krizi nastat. 

Reklama dole